שאלות ותשובות  
 
נושאים:
  • מבנה קורס הטייס
  • מס' שעות נדרשות לקבלת רישיון
  • מחירים ועלויות
  • משך הקורס
  • לימודי קרקע
  • עלויות נוספות
  • אפשרות למימון הקורס
  • עונת השנה שכדאי לטוס
  • אולטרלייט או מטוס, מה כדאי?
  • מחלות ובעיות רפואיות
  • האם הקורס לעשירים בלבד?
  • קרירה כטייס
שאלה: אני מעוניין לדעת פרטים נוספים בנושא קורס הטייס, מה מבנה הקורס וכמה שעות טיסה נדרשות לקבלת רישיון ומה העלויות?

תשובה:
לצורך קבלת רישיון טייס פרטי נדרש קורס בן 40 שעות
המורכב מ:
12 ש' הדרכה עד טיסת סולו
10 ש' סולו
3 ש' תרגול טיסת מכשירים
3 ש' תרגול טיסת לילה
3 ש' הדרכת ניווט – שלוש טיסות ניווט: לחיפה, לב"ש ולר"פ.
5 ש' סולו ניווט
4 ש' הכנה למבחן סופי.


מחיר שעת טיסה: 810 ₪ למטוס
שעת הדרכה : 300 ₪
שעת טיסה והדרכה מחושבת לפי זמן הטיסה (התנעה ועד כיבוי המנוע)
זמן שיעור טיסה מורכב מתדריך, בדיקת המטוס, הדרכה בזמן הטיסה, ותחקיר לאחר הטיסה ולכן על כל טיסה בת כשעה יש לקחת בחשבון כשעתיים עד שעתיים וחצי.
התשלום יחושב רק על פי שעת הטיסה.
ממוצע השעות להשלמת רישיון – כ50 שעות טיסה.
להתראות, גדי.

שאלה: מה משך הקורס בממוצע?
תשובה: משך הקורס: כשנה בקצב של שיעור בשבוע.
כמובן שניתן לעשות את הקורס בקצב מזורז יותר, תלוי בזמן שיש לך ובכסף העומד לרשותך.


שאלה: האם קורס הטייס כולל לימודי קרקע?
תשובה: קורס לימודי קרקע לרישיון טייס פרטי מתקיים בחברת כנפיים.
מחירו 4000 ₪. החומר מועבר במצגות ממוחשבות יש אפשרות ללמוד מהמחשב בבית. בכל מקרה ההכנות הסופיות למבחנים נעשות בכיתת הלימוד בשדה התעופה. הכנות סופיות = פיתרון מבחנים דוגמת המבחנים אותם תעבור במנהל התעופה.
טל' חב' כנפיים 09-9572497


שאלה: האם יש עלויות נוספות מלבד שיעורי הטיסה ולימודי הקרקע?
תשובה: :יש עלויות נוספות לעלות שיעורי הטיסה,
להלן העלויות:
אגרות למנהל התעופה, בדיקה רפואית, עזרי ניווט כגון מפות, סרגל, מחשבון.
נכון ל1/4/07
מחירי אגרות:
לכל בחינת תאוריה במנהל התעופה - 210 ₪
אגרה לבחינת רדיו טלפון 290 ₪, מבחן מעשי 1500 ₪, קבלת רישיון 400 ₪,תעודה רפואית 210 ₪
רישיון מתלמד 150 ₪, בדיקת רופא 300-370 ₪,
ציוד נוסף: סרגל ניווט כ 100 ₪, מפות כ 45-50 ₪ למפה, יש אפשרות להדפיס מהמחשב. מחשבון ניווט כ 400 ₪, ניתן גם לקנות משומש.
העלות העיקרית היא שיעורי טיסה בהנחה שתסיים את הקורס במינימום הדרוש העלות היא 44000
יש להוסיף עלויות נוספות: קורס תאוריה, כ 4000 ₪ נוספים, כמו כן יש לקחת בחשבון שרוב החניכים לא מסיימים את הקורס במינימום שעות הנדרש, כשהמוצע הוא כ 50 ש' כך שחשבון נכון הוא סביב ה 60000 ₪, יש לזכור שהקורס נפרש על פני 12 עד 18 חודשים, כך שתכנון תשלומים נכון יכול להקל על קשיי המימון במידה וקיימים. כמו כן בימים אלה גובש הסדר לקבלת הלוואה בנקאית למימון כל הקורס או חלקו ב 36 תשלומים ללא תוספת ריבית על התשלומים.
לפרטים נוספים צור קשר


שאלה: שמי דני ואני רוצה להגשים חלום ישן וללמוד טיסה.
שמעתי שקיימת אפשרות להוצאת רישיון טייס על אולטרלייט, האים זה כדאי?
מה עדיף? האים זה באמת זול ופשוט?

תשובה: דני שלום,
קיימים הבדלים גדולים בין שתי קבוצות המטוסים - אז"מ ראשי תיבות - אווירון זעיר משקל ומטוס קל לכל אחת מהקבוצות יש יתרונות וחסרונות וכדאי לפני שמחליטים לדעת את כל התמונה.
מחיר שעת טיסה על ססנה 152 מעט זולה יותר אך נדרשות מינימום של 40 שעות לקבלת רישיון.
באז"מ נדרשות 16 שעות לקורס בסיסי אך בפועל נדרשות לפחות 25 עד 30 שעות לקבלת רישיון בסיסי המוגבל לטיסה באזור המנחת בלבד ולא כולל טיסות ניווט, לקבלת רישיון אז"מ לטיסות מרחב נדרשות: "שלושים ואחת שעות טיסה באז"מ הכוללות אחד עשרה שעות הדרכה זוגית, ארבע שעות בטיסות מרחב, ושש עשרה שעות בטיסות יחיד" שהם תוספת של 10 שעות סולו ו 5 שעות הדרכה מעל 16 השעות בקורס הבסיסי לקבלת רישיון אז"מ. בעל רישיון אז"מ עם הגדר לטיסות מרחב צריך לצבור 200 שעות טייס מפקד כדי לקחת חבר/חברה, בני משפחה וכו' וזה הרבה שעות, אין אפשרות לשכור אז"מ בארץ, אתה צריך לקנות אז"מ. עלות קניית אז"מ - כמה עשרות אלפי דולרים תלוי בסוג ובגיל. אז"מ טוב כמו 96-P SIERA יעלה כ 100,000$!
כטייס אווירון או מטוס קל (מטוס שאינו אז"מ), אתה מוסמך בסוף הקורס לטוס לכל מקום אפילו לחו"ל ולקחת איתך אנשים בהתאם למטוס עליו למדת, בססנה 152 ניתן לקחת אדם נוסף אחד ובססנה 172 ניתן לקחת שלושה אנשים נוספים.
ניתן לשכור ססנה במספר מקומות בארץ ולטוס ללא כל קושי. המחיר הינו לפי שעת טיסה
כך שאם תטוס לראש פינה ותלך לאכול במסעדה תחויב רק עבור השעות הטיסה שביצעת בפועל.
בתעופה הקלה ניתן להתקדם לרישיונות והגדרים נוספים ולפתח קריירה של טייס.
במידה ואתה בעל רישיון אז"מ ותהיה מעוניין להסב לרישיון אווירון תידרש למספר בחינות
תאוריה, מינימום של 30 שעות טיסה ומבחן מעשי באווירון.
התעופה הקלה יותר מאורגנת ומסודרת, שדות התעופה ברובם מפוקחים ומאורגנים דבר המשפר
את הבטיחות מצד אחד ומצד שני גורם לפחות חופש אך שווה כפי שאמרתי יותר בטיחות.
זה המקום לציין שאז"מ טס בגבהים נמוכים 30- 150 מ' שזו סביבת טיסה מסוכנת, מלאה
במכשולים כמו אנטנות, עצים, עמודי מתח גבוה, הרים וכו' ואולטרלייטים פגשו בארץ את כל
אחד מהמכשולים המוזכרים כאן, 6. סביבת הטיסה הנמוכה גם יוצרת סיכוני מזג אוויר משמעותיים
יותר כגון חיתחות, גזירות רוח, עירבול, אובדן התמצאות מרחבית בשל תנאי ראות לקויים,
כאשר פוגשים תנאי מזג אויר כאלה בגובה נמוך מאוד, הדבר מסוכן הרבה יותר
מאשר פגישה עם תנאים כאלה בגבהים בהם טסים במטוסים הקלים.
7. סכנה נוספת הקיימת באז"מ היא המנחתים בהם נוחתים האולטרלייטים, מנחתים שאינם מוסדרים ברובם, עם קירבה מסוכנת מאוד למכשולים, מנחתים בעלי אורך קצר ללא מרחקי ביטחון
מספיקים, בחורף המנחתים בוציים, או בעלי דשא או עשב רטוב היכול לגרום להחלקה, זהו אופי
הענף וזה גם יופיו אך הדבר גורם להגדלה משמעותית בסיכון הטיסה.
בתעופה הקלה ניתן לטוס למרחקים גדולים במטוסים מאובזרים במיטב הטכנולוגיה, ניתן לטוס
לירדן, לקפריסין לאיי יון, לתורכיה, טסנו גם למצרים. מתקיימים טיולי ראלי טיסות בחו"ל
ע"י אגודת התעופה הכללית, 9. בתעופה הקלה ניתן לטוס בלילה ובתנאי מזג אויר קשים,
כמובן לאחר קבלת הדרכה והגדר מתאים.
לסיכום
* מבחינת מחיר קורס – די דומה.
* רוצה לטוס לחו"ל, רוצה לטוס בלילה או בתנאי מזג אויר, רק בתעופה קלה.
* רוצה קרירה כטייס, רוצה להתקדם בהגדרים וברישיונות – רק תעופה קלה.
* רוצה לטוס משדות תעופה מאורגנים, מסודרים ומפוקחים, - רק תעופה קלה.
* רוצה לשכור מטוסים בצורה זמינה ונוחה – רק תעופה קלה.
* רוצה לקחת בני משפחה/ חברים – רק בתעופה קלה
* באז"מ ניתן לקחת נוסע אחד נוסף רק לאחר צבירת 200 שעות מפקד.
* רוצה לטוס בסביבה בטוחה יותר – רק בתעופה קלה.
* במידה ואתה רוצה לטוס נמוך ללא הרבה פיקוח, לנחות במנחתים בשטח, לך לאז"מ.
* במידה ואתה מוכן להשקיע סכום מכובד בקניית אז"מ, לתחזק אותו, לבד או עם שותפים,
לך לאז"מ.
* במידה ואינך רוצה להתקדם בתעופה או לעבוד כטייס אז לך לכיוון אז"מ.
קצת ארוך אבל דני כפי שאתה רואה יש צדדים לכאן ולכאן, ניסיתי להאיר בפניך את כל התמונה
במידה ויש לך שאלות נוספות אני לרשותך, הבחירה בידך.

שאלה: האים ניתן לטוס בכל ימות השנה או שבחורף תנאי מזג האוויר לא מאפשרים לטוס?
תשובה: ניתן לטוס ברוב ימות השנה, מזג האוויר בארץ רוב הזמן אינו גשום או סוער, גם בחורף ניתן לטוס ברוב הימים למעט ימים מאוד גשומים וסוערים שכאמור אינם רבים.
תופתע לשמוע שהתקופה הטובה יותר לטוס היא החורף, אז מזג האוויר בין ימי הגשם הוא יפה ראות טובה וצלולה ונעים מאוד לטיסה.

שאלה: אני מאוד רוצה ללמוד טיסה אך יש לי בעיות לחץ דם האם תהיה לי אפשרות לטוס.
תשובה: אין כל בעיה לטוס במצב אותו אתה מתאר, במידה ואתה לוקח תרופות ולחץ הדם מאוזן לא תהיה לך כל בעיה לטוס, כמובן שאיני רופא, כך שכמו כל לומד טיסה תעבור בדיקה רפואית ע"י רופא תעופתי, במידה ותקבל תעודה רפואית תוכל לטוס.
מניסיוני ראיתי הרבה תלמידים עם בעיות רפואיות כאלה ואחרות שמקבלים תעודה רפואית לצורך הוצעת רישיון טיס. הקריטריונים אינם מאוד מחמירים.


שאלה: שמעתי שקורס טיסה מאוד יקר, האם לומדים אצלכם אנשים עשירים בלבד?
תשובה: קורס טייס עולה סכום לא מבוטל כ 50000 ₪, אך מי שלומדים אצלנו ברובם אינם עשירים. מי שלומד טיסה הם כאלה שחולמים לטוס וגם מנסים להגשים את החלום, ואם אביט סביב אראה חניך שעובד בבזק ומרוויח 4000 ₪ לחודש, או פקידה שמרוויחה שכר מינימום ועובדת בעבודות נוספות כמורה פרטית וכך מממנת את שיעורי הטיסה, או בן ישיבה שחולם להיות טייס ולקח הלוואה ומכר מכונית וכך מממן את הקורס. ועוד ועוד...
המשותף לכולם – האהבה לטיסה והרצון להגשים חלום, אנשים אלה אינם ברוב המקרים עשירים אבל לימוד טיסה עבר לסדר העדיפות הראשון שלהם.

שאלה: שמעתי שבזמן האחרון יש ביקוש רב לטייסים ומתקבלים לחברות התעופה גם כאלה שאינם בוגרי חיל האוויר, האם זה נכון? והאים יש סיכוי להיות טייס באחת מחברות התעופה בארץ גם ללא ששרתתי כטייס בחיל האוויר?
תשובה: דבריך נכונים אכן יש היום סיכוי טוב להתקבל לחברת תעופה בארץ לאחרונה התקבלו 6 טייסים חדשים לחברת ק.א.ל המטיסה מטוסי בויינג 747 וכולם לא היו טייסים בחיל האוויר.
אני מפנה אותך למאמר שכתבתי בנושא באתר : להיות טייס


גדי אדן - נייד: 052-6890340 מייל: gadan2@gmail.com
Harmon-ya Design studio
לייבסיטי - בניית אתרים