שאלות ותשובות



שאלה:
שמי דני ואני רוצה להגשים חלום ישן וללמוד טיסה.
שמעתי שקיימת אפשרות להוצאת רישיון טייס על אולטרלייט, האם זה כדאי?
?מה עדיף? האים זה באמת זול ופשוט

 
תשובה:
דני שלום,
קיימים הבדלים גדולים בין שתי קבוצות המטוסים - אז"מ ראשי תיבות - אווירון זעיר משקל ומטוס קל לכל אחת מהקבוצות יש יתרונות וחסרונות וכדאי לפני שמחליטים לדעת את כל התמונה.
מחיר שעת טיסה על ססנה 152 מעט זולה יותר אך נדרשות מינימום של 40 שעות לקבלת רישיון.
באז"מ נדרשות 16 שעות לקורס בסיסי אך בפועל נדרשות לפחות 25 עד 30 שעות לקבלת רישיון בסיסי המוגבל לטיסה באזור המנחת בלבד ולא כולל טיסות ניווט, לקבלת רישיון אז"מ לטיסות מרחב נדרשות: "שלושים ואחת שעות טיסה באז"מ הכוללות אחד עשרה שעות הדרכה זוגית, ארבע שעות בטיסות מרחב, ושש עשרה שעות בטיסות יחיד" שהם תוספת של 10 שעות סולו ו 5 שעות הדרכה מעל 16 השעות בקורס הבסיסי לקבלת רישיון אז"מ. בעל רישיון אז"מ עם הגדר לטיסות מרחב צריך לצבור 200 שעות טייס מפקד כדי לקחת חבר/חברה, בני משפחה וכו' וזה הרבה שעות, אין אפשרות לשכור אז"מ בארץ, אתה צריך לקנות אז"מ. עלות קניית אז"מ - כמה עשרות אלפי דולרים תלוי בסוג ובגיל. אז"מ טוב כמו 96-P SIERA יעלה כ 100,000$!
כטייס אווירון או מטוס קל (מטוס שאינו אז"מ), אתה מוסמך בסוף הקורס לטוס לכל מקום אפילו לחו"ל ולקחת איתך אנשים בהתאם למטוס עליו למדת, בססנה 152 ניתן לקחת אדם נוסף אחד ובססנה 172 ניתן לקחת שלושה אנשים נוספים.
ניתן לשכור ססנה במספר מקומות בארץ ולטוס ללא כל קושי. המחיר הינו לפי שעת טיסה
כך שאם תטוס לראש פינה ותלך לאכול במסעדה תחויב רק עבור השעות הטיסה שביצעת בפועל.
בתעופה הקלה ניתן להתקדם לרישיונות והגדרים נוספים ולפתח קריירה של טייס.
במידה ואתה בעל רישיון אז"מ ותהיה מעוניין להסב לרישיון אווירון תידרש למספר בחינות
תאוריה, מינימום של 30 שעות טיסה ומבחן מעשי באווירון.
התעופה הקלה יותר מאורגנת ומסודרת, שדות התעופה ברובם מפוקחים ומאורגנים דבר המשפר
את הבטיחות מצד אחד ומצד שני גורם לפחות חופש אך שווה כפי שאמרתי יותר בטיחות.
זה המקום לציין שאז"מ טס בגבהים נמוכים 30- 150 מ' שזו סביבת טיסה מסוכנת, מלאה
במכשולים כמו אנטנות, עצים, עמודי מתח גבוה, הרים וכו' ואולטרלייטים פגשו בארץ את כל
אחד מהמכשולים המוזכרים כאן, 6. סביבת הטיסה הנמוכה גם יוצרת סיכוני מזג אוויר משמעותיים
יותר כגון חיתחות, גזירות רוח, עירבול, אובדן התמצאות מרחבית בשל תנאי ראות לקויים,
כאשר פוגשים תנאי מזג אויר כאלה בגובה נמוך מאוד, הדבר מסוכן הרבה יותר
מאשר פגישה עם תנאים כאלה בגבהים בהם טסים במטוסים הקלים.
7. סכנה נוספת הקיימת באז"מ היא המנחתים בהם נוחתים האולטרלייטים, מנחתים שאינם מוסדרים ברובם, עם קירבה מסוכנת מאוד למכשולים, מנחתים בעלי אורך קצר ללא מרחקי ביטחון
מספיקים, בחורף המנחתים בוציים, או בעלי דשא או עשב רטוב היכול לגרום להחלקה, זהו אופי
הענף וזה גם יופיו אך הדבר גורם להגדלה משמעותית בסיכון הטיסה.
בתעופה הקלה ניתן לטוס למרחקים גדולים במטוסים מאובזרים במיטב הטכנולוגיה, ניתן לטוס
לירדן, לקפריסין לאיי יון, לתורכיה, טסנו גם למצרים. מתקיימים טיולי ראלי טיסות בחו"ל
ע"י אגודת התעופה הכללית, 9. בתעופה הקלה ניתן לטוס בלילה ובתנאי מזג אויר קשים,
כמובן לאחר קבלת הדרכה והגדר מתאים.

 
לסיכום:
 
מבחינת מחיר קורס – די דומה
 
רוצה לטוס לחו"ל, רוצה לטוס בלילה או בתנאי מזג אויר, רק בתעופה קלה
 
רוצה קרירה כטייס, רוצה להתקדם בהגדרים וברישיונות – רק תעופה קלה
 
רוצה לטוס משדות תעופה מאורגנים, מסודרים ומפוקחים, - רק תעופה קלה
 
רוצה לשכור מטוסים בצורה זמינה ונוחה – רק תעופה קלה
 
רוצה לקחת בני משפחה/ חברים – רק בתעופה קלה
 
באז"מ ניתן לקחת נוסע אחד נוסף רק לאחר צבירת 200 שעות מפקד
 
רוצה לטוס בסביבה בטוחה יותר – רק בתעופה קלה
 
במידה ואתה רוצה לטוס נמוך ללא הרבה פיקוח, לנחות במנחתים בשטח, לך לאז"מ
 
במידה ואתה מוכן להשקיע סכום מכובד בקניית אז"מ, לתחזק אותו, לבד או עם שותפים
לך לאז"מ

 
במידה ואינך רוצה להתקדם בתעופה או לעבוד כטייס אז לך לכיוון אז"מ
קצת ארוך אבל דני כפי שאתה רואה יש צדדים לכאן ולכאן, ניסיתי להאיר בפניך את כל התמונה
במידה ויש לך שאלות נוספות אני לרשותך, הבחירה בידך
גדי אדן - נייד: 052-6890340 מייל: gadan2@gmail.com
Harmon-ya Design studio
לייבסיטי - בניית אתרים